Tuesday 1 April 2014

Pemilihan PKR:geno laaaa......sekatil tp tak sejiwa??????


LANJUTAN drama Langkah Kajang arahan PKR. Kali ini kisah perebutan jawatan. Melihat senarai yang akan bertanding, maka akan kelihatan hebatnya demokrasi dalam parti itu. PKR, asalnya ditubuhkan atas nama reformasi bagi membela Anwar Ibrahim selepas pemecatannya daripada kerajaan dan UMNO pada September 1998. Sehingga kini, Anwar dan keluarga terus berkuasa dalam PKR. Kuasa itu akan terus dipertahankan melalui pertandingan kali ini. Anwar akan mencabar isterinya, Dr. Wan Azizah Wan Ismail untuk jawatan presiden. Menyelak kembali sejarah, PKR adalah gabungan Parti Keadilan Nasional (Keadilan) yang ditubuhkan pada April 1999 (selepas reformasi yang digerakkan Anwar) dan Parti Rakyat Malaysia (PRM) yang ketika itu dipimpin oleh Dr. Syed Husin Ali. PRM sebelum itu dikenali sebagai Parti Sosialis Rakyat Malaysia (PSRM).
Hasil gabungan itu pada Ogos 2003, jawatan presiden disandang oleh Wan Azizah (Keadilan) dan timbalannya disandang oleh Syed Husin. Tidak pasti sama ada komposisi dua parti itu masih wujud dalam PKR atau dimonopoli sepenuhnya oleh bekas pemimpin Keadilan. Apa yang pasti, keluarga Anwar dan sahabat-sahabat terdekat menguasai PKR. Ketika beberapa kerat pemimpin PRM selesa dalam PKR, sekumpulan anggota parti mendaftarkan semula PRM pada tahun 2005. Itu cerita PKR.

Kelmarin, berlangsung pencalonan bagi jawatan-jawatan dalam PKR yang jelas menampakkan sekali lagi episod menarik sepanjang proses pemilihan ini. Bayangkan suami lawan isteri di pentas politik. Satu perkara lagi apabila Tian Chua bertanding dua jawatan - Timbalan Presiden dan mempertahankan Naib Presiden. Tian Chua sebenarnya mahu jawatan apa? Timbalan atau Naib Presiden? Apakah kebarangkalian beliau menang kedua-dua jawatan?


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20140331/re_03/Pemilihan-PKR-Pi-mai-pi-mai-duk-tang-tu-juga#ixzz2xi7BOPqG
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment